Învățător IONESCU DAN
Grup Școlar “Preda Buzescu”
Berbești – Vâlcea
Se pare că cel mai vechi joc de decupări este TANGRAM. El constă dintr-un pătrat din care au fost decupate, într-un anume fel, șapte figuri geometrice numite “tanuri” (cinci triunghiuri, un patrat și un paralelogram). Jocul provine din China antică, unde se spunea despre el că dezvoltă spiritul și mintea și era îndrăgit atât de copii cât și de adulți.
Ca orice joc chinezesc și acesta are o legendă:
“În vremurile vechi, un împărat a chemat la palatul său mulți meșteri învățați, pentru a-i făuri fiului său cea mai minunată jucărie. Meșterii au confecționat multe jucării frumoase, dar copilul se plictisea foarte repede de fiecare dintre ele. În cele din urmă, la curtea împărătească a sosit un învățător, spunând că și el are pentru fiul împăratului o jucărie și a scos din traista sa un simplu pătrat de hârtie. Crezând că-și bate joc de el, împăratul a poruncit ca omul să fie biciuit. Însă, învățătorul a tăiat repede pătratul în mai multe bucățele și l-a chemat pe copil să se joace. În cele din urmă, atât copilul, cât și împăratul, împreună cu toți curtenii săi, au fost vrăjiți de această jucărie simplă, dar interesantă.”
Atractivitatea care l-a făcut celebru constă în faptul că cele șapte tanuri (2 triunghiuri mari, 2 mici și unul mijlociu,un pătrat și un paralelogram ) pot fi așezate în diferite combinații pentru a realiza forme și imagini. Cele șapte figure geometrice sunt decupate dintr-un pătrat mai mare iar noile figuri se realizează după anumite reguli:
- Se vor folosi toate figurile care alcătuiesc pătratul inițial ( și numai ele )
- Figurile se vor așeza una lângă alta, fără suprapunere
- Toate figurile se vor așeza în același plan
- Piesele pot fi folosite pe ambele fețe, acestea fiind colorate identic
Cei care deja au început să guste din plăcerile acestui joc spun că Tangramul “nu este un joc în adevăratul sens al cuvântului ci mai degrabă o filozofie, o atitudine față de viață” deoarece din doar 7(șapte) figuri se pot crea prin combinare peste 1600 de imagini reprezentand animale, pasari, vietati marine, oameni, litere, cifre, obiecte, castele, vapoare si multe altele
Jocul-jucărie, numit de către chinezi și “placheta înțelepciunii”sau “pătratul magic”, conceput pentru a fi practicat de o singură persoană, a cucerit și Europa și America, stârnind un adevărat cult, dezvoltând, la cei care-l practică, răbdarea și perseverența oferindu-le posibilitatea de a crea o mică lume a mozaicului bazându-se pe propria imaginație.
Dacă există posibilitatea de a construi mii de imagini cu ajutorul celor șapte figuri, nu același lucru se poate spune despre realizarea figurilor convexe al căror număr a fost stabilit, după mai mulți ani și prin calcule precise, la 13 (una este pătratul de plecare și alte 12 prezentate în figura alăturată ) – un triunghi, șase patrulatere, două pentagoane și patru hexagoane.
Spre deosebire de puzzl-urile clasice care utilizează zeci de piese pentru a realiza o singură imagine, tangram-ul utilizează doar 7(șapte) piese, întotdeauna aceleași, pentru a crea mii de figuri.
Toate aceste caracteristici ale jocului Tangram au făcut ca acesta să fie folosit în procesul instructiv – educativ aproape la toate nivelele și în diferite secvențe ușurând trecerea de la abstract la figurat, de la conceptual la concret, constituind nu de puține ori baza unor anumite teste.
În învățământul primar, utilizarea acestui joc în orele de limba si literatura română pentru recunoasterea literelor de către prescolari si scolarii mici, la matematică pentru recunoasterea figurilor geometrice, a mărimii lor, pentru orientare (sus, jos, alături, lateral spre dreapta, spre stânga…), la educație plastică pentru recunoasterea culorilor, și abilități practice pentru aplicarea unor tehnici de lucru: decupare, asamblare, lipire, contribuie la dezvoltarea unei gândiri flexibilă, creativă și a deprinderilor de a lucra individual, în perechi sau în echipe.
Iată în continuare câteva din multitudinea de imagini care se pot realiza cu ajutorul “pătratului magic”:
Pentru confecționara celor șapte tanuri ale pătratului Tangram se poate folosi următoarea modalitate care este accesibilă și elevilor din ciclul primar.
PS: Dacă vă împotmoliți, cereți ajutorul unui copil: veți fi surprinși ce pot să facă cei mici cu cele 7 piese ale tangramului!
BIBLIOGRAFIE
– Să învățăm cu Tangram,Elena Lupsan, Cezar Mihail Bucur, Editura Didactica si Pedagogica, 2006
– Matematică distractivă, Viorel George Dumitru, Ed. All, 2005
– www.archimedes-lab.org/tangramagicus/pagetang1.htmle
– www.games.ztor.com/tang/
– www.mate30.lx.ro/prezentari.html
Discover more from Asociația LUX INVICTA
Subscribe to get the latest posts sent to your email.